[Home][Univerzita][Vrcholy][Protomy][Cesty][Oldskauti][Kontakty-Odkazy] 2005 Leden - 35. CESTA K VRCHOLU |
|
Text k vytištění (.pdf 77kB) |
Přehled:
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
V i VV0501-1-D-(2,4) |
ZEMĚPISNÝ OBRAZOVÝ ATLAS |
|
?S |
Za každou nalepenou a upravenou stránku |
1S |
| |
V0501-2-J-(2,4) |
BUDOUCNOST (pro pokročilé) |
|
50 S |
Za každá 2% úspěšnosti v Protomu č.40 |
1S |
| |
V0501-3-J-(1,2,4) |
STRES (pro pokročilé) |
|
50 S |
Za každá 2% úspěšnosti v Protomu č.39 |
1S |
| |
V0501-4-D-(2) |
VYSOKOŠKOLSKÉ ZNÁMKOVÁNÍ (pro pokročilé) |
|
? S |
Zápočet |
10S |
| |
Zkouška za 3 |
10S |
| |
Zkouška za 2 |
20S |
| |
Zkouška za 1 |
30S |
| |
Úspěšný semestr |
1000S |
| |
V i VV0501-5-J-(4) |
ZAHRADNÍK |
|
?S |
Za každý druh semene |
10S |
| |
V0501-6-J-(2,3) |
DOBRÝ DEN 26x |
|
50 S |
Za každá 2% úspěšnosti v Protomu č.37 |
1S |
|
Zadání úkolů
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
V i VV0501-1-D-(2,4) |
ZEMĚPISNÝ OBRAZOVÝ ATLAS |
|
?S |
Za každou nalepenou a upravenou stránku |
1S |
| |
V knihkupectví jsou stovky knížek, které zobrazují nádhernou přírodu, ale i lidské výtvory ze všech koutů naší planety. Existují obrazové zeměpisné atlasy, obsahující ukázky přírody i stavebních památek ze všech kontinentů, které nás seznamují s tím, jak to vypadá tam, či onde.A tak, my aniž bychom v oněch místech byli už poznáme, že tohle jsou Benátky, tohle římské Koloseum a tohle zase Empire State Building . Nebo tohle je Materhorn, Everest nebo Antarktida. Ale jsou tisíce míst, které neznáme. Nechceš obrázky těchto míst začít sbírat, aby ses v nich, při své virtuální (zdánlivé), nebo budoucí skutečné Cestě kolem světa, vyznal ? Všiml(a) sis, že kolem tebe leží takových obrazů, často nádherných fotografií, obrovské množství a v podstatě zadarmo? V časopisech, které se vyhazují, v prospektech cestovních kanceláří, v kalendářích, které po roce často končí v koši, v pohlednicích, mapách a pláncích, ve starých knihách určených do sběru atd., atd., atd.. Možná, že už sbíráš regionální tiskoviny (V0211 – 3), začni sbírat i obrázky a fotografie z celého světa. Jak na to? Základem budou průhledné euroobaly A4, obsahující čtvrtku, na kterou lze oboustranně lepit vystřižený obrázek. Tyto euroobaly lze umisťovat do pérových šanonů nebo vázat ve vlastní režii pomocí děrovaných okrajů do knížek.Ovšem získané obrázky nemůžeš nalepovat náhodně, ale systematicky. Opatři pro každý kontinent jeden obal: pro Evropu, Ameriku, Asii, Afriku, Austrálii a Oceánii, pro Arktidu a Antarktidu. Získané obrázky zprvu dávej do obalu jako do pytlíku.. Až jich budeš mít hodně začni uvažovat o členění, asi nejlépe po jednotlivých státech. Kdybys měl obrázky ze všech států, tak by těch obálek muselo být dnes 191, ale ty se dají dnes koupit ani ne za sto korun. Pane, to by byla sensace mít z každého státu alespoň jeden obrázek! Nebo mít kompletní Evropu či Ameriku. A nyní si představ , že kdybys svoje obrázky očísloval a jejich popisky umístil tak, aby se daly jednoduše odstranit, mohl bys pomocí nich dělat na družinovce, oddílovce – prostě kdekoliv velice zajímavé kvízy a soutěže ve znalostech světa. Vymysli jak to udělat a máš prémii 10 S. Obrázky nalepuj na podložku jen lehce, abys je mohl případně v budoucnu přelepit do nových souvislostí. Za každou nalepenou a upravenou stránku máš 1 S. Výbornou pomůckou pro tuto činnost mohou být velké atlasy světa nebo Soubor školních map Česká republika (2x), Evropa (2x), Svět (2x) z nakladatelství Shocart, které obsahují vedle základních údajů seznam všech států, jejich hlavní města, počty obyvatel, rozlohu, vlajky států a zeměpisné rekordy a které vyšly jako Školní program za cca 149 Kč. |
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
V0501-2-J-(2,4) |
BUDOUCNOST (pro pokročilé) |
|
50 S |
Za každá 2% úspěšnosti v Protomu č.40 |
1S |
| |
„Kdyby tak člověk věděl co bude zítra, pozítří , za rok……“, to je běžný a každodenní povzdech milionů lidí na celém světě, kteří by chtěli vědět co je čeká, aby se na to mohli připravit. Meteorologům se už daří poměrně spolehlivě předpovídat počasí na příští den a s určitými výhradami na několik dní dopředu. Ale jak bude vypadat naše civilizace za rok, za pět, za deset let? Co bude muset v té době člověk znát a umět? Jak bude bydlet, jak se bude bavit, jak budou lidé mezi sebou komunikovat? Už jenom s použitím mobilu a internetu? Budeš moci využít to co se dnes učíš ve škole? Na tohle všechno se snaží odpovídat věda, které se říká futurologie. V učícím Protomu č.40 jsme pro tebe připravili výtah z jedné takové futurologické knížky, která se jmenuje Šok z budoucnosti.Tvým úkolem, který je v Protomu detailně popsán, bude po prostudování učebního textu absolvovat kvíz a stanovit % tvé úspěšnosti. Za každá 2% úspěšnosti získáváš 1 S, takže při 100% ní úspěšnosti to bude 50 S Obsah knihy se kterou se seznámíš ber jako jeden z možných názorů a pokud tě téma zajímá, vyhledávej a studuj knihy další, protože rozumět budoucnosti je pro člověka velice důležité. |
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
V0501-3-J-(1,2,4) |
STRES (pro pokročilé) |
|
50 S |
Za každá 2% úspěšnosti v Protomu č.39 |
1S |
| |
Stres je stav o kterém dospělí mluví stále častěji. Stres souvisí i se šokem do kterého se může člověk dostat při náhlém úrazu, nebo při katastrofických situacích jak je známe z mnoha zemí z televize. Stresu však mohou podlehnout i děti školou povinné a jsou známy i tragické důsledky takového stresu. Stresové situace však vznikají i následkem rychlých civilizačních změn a zvyšujících se nároků na člověka. Stres se tak stává běžnou záležitostí všech generací a je proto důležité být o nich poučen. Tak jako v předchozím případě je pro tebe připraven učící Protom č.39, kde najdeš všechny podmínky tvého úkolu, které zahrnují kvíz i studium přiloženého učícího textu. Podle pokynů proveď vyhodnocení v % úspěšnosti a stejně jako v předchozím případě za každá 2 % úspěšnosti získáváš 1 S, tedy maximální zisk činí 50 S |
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
V0501-4-D-(2) |
VYSOKOŠKOLSKÉ ZNÁMKOVÁNÍ (pro pokročilé) |
|
? S |
Zápočet |
10S |
| |
Zkouška za 3 |
10S |
| |
Zkouška za 2 |
20S |
| |
Zkouška za 1 |
30S |
| |
Úspěšný semestr |
1000S |
| |
Na základě inspirace Myšky/58 (může si přičíst celkem 20 S) zavádíme obdobně jako na základní nebo střední škole (viz V0403 – 1) zisk za známky, získané za jednotlivé zkoušky a zápočty. Jsme rádi že k vrcholům stoupají i vysokoškoláci a stále věříme, že se přidají i oldskauti. Vysokoškolák získává za úspěšný semestr stejně jako za maturitu: 1000 S. Nicméně asi je dobré mít i v průběhu semestru symbolickou motivaci ve výškových metrech. Protože zkouška na vysoké škole znamená podstatně víc než je prosté vyvolání na základní nebo střední škole, bude v tomto případě zisk činit desetinásobek, tj. v případě jedničky = 30 S, v případě dvojky = 20 S, v případě trojky = 10 S. U zápočtu to bude 10 S. |
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
V i VV0501-5-J-(4) |
ZAHRADNÍK |
|
?S |
Za každý druh semene |
10S |
| |
Víš, že první výrobní
revoluci v historii člověka udělali
ti, kteří se živili sběrem semen a
plodů, které poskytovala příroda a přišli na ten fantastický nápad: zasít ona semena a počkat
až z nich vyroste úroda, která poskytne jistotu, že
nebudou odkázáni pouze na nejistý lov,
a budou mít zejména v zimě
co jíst. A že tento nápad dal základ k tomu, že člověk se usadil na jednom
místě a začal postupně budovat
vesnice a posléze města ? |
RČ | Aktivita |
S |
Max.Zisk:S |
V0501-6-J-(2,3) |
DOBRÝ DEN 26x |
|
50 S |
Za každá 2% úspěšnosti v Protomu č.37 |
1S |
| |
Jsi dnes svobodný světoobčan a můžeš se tudíž octnout kdekoliv ve světě. V každé zemi cizinec, který umí pozdravit v tamním jazyce, získává automaticky sympatie místních obyvatel, což může být někdy dokonce základem pro přežití. Znát pozdrav ve 26 řečech může být i zajímavý příspěvek do jakéhokoliv programu. Najdi Protom č.37 „Dobrý den 26x“ a proveď opakovaně za současného učení znalostní test. Za každá 2 % úspěšnosti získáváš 1 S, tedy maximálně 50 S |
¨
Z Lednové
listárny
časopisu SKAUT - JUNÁK V minulé listárně jsem citovali ze zprávy Kotěte její úvahu o fair play. Bez této zásady bychom totiž Cestu k vrcholu nemohli vůbec provozovat. To bychom se museli někde sejít, kde by byli rozhodčí a soudcové, aby nám Cestu „pískali“. A to je naprosto nereálné. Vidíš, že dodržování morálních pravidel umožňuje věci , které by se jinak nedaly uskutečnit a Kotě si správně všimla, že si tohle nedovede představit v neskautské společnosti svých vrstevníků. Možná i mezi skauty se objeví někdy tendence zahrát něco nepoctivě. Ale určitě to nestojí za to, aby tě pak pronásledovalo a vysilovalo špatné svědomí. Možná, že důležité je v Cestě také to, že nerozdáváme za dosažení vrcholu žádné ceny a že z Cesty jsme neudělali závod, takže jedinou odměnou každému, kdo vrcholu dosáhne je onen vrcholový pocit, který se však při jakémkoliv podvodu nemůže samozřejmě dostavit. Ten pocit však stojí za to, protože mi dokazuje, že nejsem žádný jelimán, ale člověk který když se pro něco rozhodne, tak to dokáže a tohle vědomí mě může dovádět k cílům stále obtížnějším a větším, jejichž dosahování mě bude přinášet stále větší a větší štěstí. Lidí, kteří toto dokážou je v populaci velice málo a proto je po nich ze strany dobře fungujících firem velká poptávka. Třeba v Americe značka „Orlí skaut“ otvírá dveře do prestižních zaměstnání , protože o takových lidech se ví, že jsou spolehliví , dokážou dělat projekty, či řídit lidi. Připomínám, že první člověk, který vstoupil na povrch měsíce byl americký Orlí skaut Neil Armstrong. I my musíme konstatovat, že Cesta k vrcholu není žádná masová záležitost, protože překonávat sama sebe patří k tomu nejtěžšímu. Myška/58 z Unčína ve své zprávě, kterou dosáhla Hidden Peaku - Gasherbrumu I a začíná stoupat na Anapurnu , napsala, že … „ lezení mi učarovalo, škoda, že tady v Krupce jsem na to sama, musím někoho přemluvit….. Jo, vrcholy mají blahodárný účinek. Jenom kdyby mi to vydrželo a dalo se to napasovat na všechno, třeba na školu.“ V této souvislosti musím tedy oznámit, že po vylezení třetí osmitisícovky bude možno si ¼ úkolů vymyslet resp. ušít sám na sebe, na své potřeby, které mohou být vysoce individuální, nebo originální., po dosažení 6 osmitísícovek to budou už 2/4 atd. a od dvanácti osmitisícovek pak úkoly všechny (s tím, že je samozřejmě možné dále využívat i úkolů již vypsaných) Bára/16, která leze již pátou osmitisícovku si již takové úkoly vymýšlí a dělá v tom smyslu průzkum, na který jsme moc zvědaví. Na Báru musím také prozradit, že se pustila do tvorby Protomů (každý za 50 S, po převedení do databanky za 100 S) a my bychom byli rádi, kdyby se do této činnosti pustili i další. Je velice potřebné zpracovávat do Protomů jednotlivé stupně zdatnosti, což by určitě pomohlo zrychlit vedoucím ověřování znalostí a tím i plnění stupňů. Zdá se, že budoucnost v „informační a znalostní civilizaci“, která už vchází do dveří, nebude nikterak nakloněna „konsumním“ skautům, kteří jenom pasivně očekávají, že je někdo bude bavit, ale že součástí správného skautování bude i aktivita při účasti na tvorbě a vymýšlení programů. Kytička z Ostravy nám napsala: „ Sice mi trvalo dlouho se vzpamatovat z rozpadu expedice, ale teď do toho jdu znovu a sama , tak uvidíme za co stojím. Držte mi palečky“ Kytička hodila sama sobě rukavici a vzala to „od podlahy“: začala chodit nejen do schodů, ale i denně 4 km do školy přes Ostravu a intensivně se zajímat o pravidla Cesty Samozřejmě, že budeme všichni držet palečky, ne? Tak jako v loňském roce do soutěže o nejlepší knížku přišly knížky dvě: „Pokus o portrét Dr. Neuwirtha“ Báry/16 z Opavy a „Co zažily Skautodebky“ Amazonky/43 ze Šenova. Knížky se obsahově i formálně velice liší: první je současně studentskou odbornou prací (Po konsultaci jsme do soutěže připustili i takovéto studentské práce), s přílohami a dokladovým a fotografickým materiálem, zpracovaná velice kultivovaně a pod odborným vedením. Obsahuje historický portrét významného opavského rodáka, shodou okolností vzdálenějšího Bářina příbuzného, který byl pronásledován komunisty a posléze odešel do emigrace. Knížka druhá představuje soubor spontánně napsaných „ povídek“ - příhod ze života dívčí skautské družiny SKAUTODEBY (skautská debata) - party která nedávno oslavila svou 200 stou schůzku. Na rozdíl od prvé, která je ve formátu A4, tato knížka je ve formátu A5, obsahuje rovněž několik fotografií a dává nahlédnout do skautského života šesti veselých děvčat, která se umí nejen pobavit mezi sebou, ale i vést mladší skautky a světlušky. Vzhledem k rozdílné povaze obou prací, které obě jsou velice zajímavé, každá ovšem jinak, rozhodli jsme se společně s redakcí Skauta Junáka v daném případě udělit první ceny dvě, každou s bodovým ohodnocením 200 S, zahrnující již i premii 50 S za účast. Podle pravidel úkolu V0306 –1 lze ovšem na základě sebehodnocení podle daných kriterií získat až 520 S, takže napsat knihu se při výstupu k vrcholu vyplatí, nehledě na knižní premii věnovanou redakcí.. Na závěr upozorňujeme na úkoly specielně určené pro zimní počasí: V0212 –6, V0201 –2, V0401 – 2, V0312 –4, V0202 –5, V0301 –5 , V0312 –3, V i VV0411-5, V i VV0411 –6 V0412 – 2 |